Upptäckare 10–11 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Upptäckare är du när du går i årskurs 4 och 5 i skolan. Som upptäckare lär vi oss nya saker nästan varje dag. Vi har roligt tillsammans och hjälps åt. Vi lär genom att göra, vi provar oss fram, gör vårt bästa och reflekterar tillsammans kring hur vi kan göra det ännu bättre nästa gång.

Som upptäckare i Vika scoutkår brukar vi göra upp en eld, laga mat över eld, lär oss första hjälpen och tränar på att hantera yxa och såg för att klara yx- och sågbevis-märket. Vi brukar också ha en övernattning per termin eller åka på ett läger – ofta till Risshyttan.  Och mycket mer. Som upptäckare har du möjlighet att vara med och påverka innehållet på våra möten efter vad ni tycker är intressant och vad ni vill lära er och göra tillsammans.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Mötestid måndagar 18:00-19:30

Ny som scout och upptäckare? Kontakta en ledare och kom och prova på ett möte. Kontaktuppgifter finns nedanför.

Ledare på avdelningen Upptäckare

Anders