Familjescouter ca 3-8 år

På familjescouternas möten deltar barn från årskurs 1 och yngre. Barnen deltar tillsammans med en eller flera vuxna. Vi träffas några söndagar per termin och är alltid utomhus. Vi upptäcker naturen, löser problem och har kul tillsammans.

Barn och vuxna tillsammans

Barn och vuxen deltar tillsammans i verksamheten och aktiviteterna passar både stor och liten. Den vuxne som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. Det kan också vara så att det är fler barn per vuxen eller flera vuxna per barn som väljer att delta tillsammans. Äldre syskon är välkomna att delta men fokus läggs på att anpassa verksamheten så att den passar för barn under åtta år som deltar tillsammans med vuxen

SÅ HÄR GÅR DET TILL NÄR VI TRÄFFAS…

Vi inleder alltid med en liten samling för att se vilka som är där och hälsa välkommen. Därefter blir det aktivitet och lek.

Mot slutet av mötet samlas vi kring en brasa och äter egen medhavd lunch eller fika. Ni väljer själva vad ni vill äta men det är möjligt att grilla korv eller värma annat över elden.

Som vuxen är du med och deltar på våra träffar tillsammans med ditt barn.
Tänk på att alltid ha skor och kläder efter väder, eftersom vi alltid är ute.

Möten

Vanligtvis träffas vi på söndagar mellan kl 9 och 12. Vilka söndagar meddelas på vår facebook-sida, Vika scoutkår, och genom sms, kontakta Linnéa om du vill vara med i sms-gruppen. Vi brukar samlas vid Templet eller bygdegården vid Sundet.

Vårterminen brukar vi avsluta med en övernattning.

Familjescouter

Ledare på avdelningen Familjescouter