Scouter gillar märken, ju fler desto bättre. Här kan du lära dig mer om olika märken.

Tillhörighetsmärken

Tillhörighetsmärken finns för att visa att du tillhör en speciell grupp inom scouterna. På bilden ser du åldersgruppsmärkena.

Deltagandemärken

För varje termin får scouten ett deltagarmärke. Deltagandemärkena för Äventyrsscouter och Utmanarscouter berättar även om vad scouterna jobbat med under terminen.

Bevismärken

Det finns tre bevismärken som du som scout kan få när du uppvisat de färdigheter som behövs för dina ledare.

Intressemärken

Det finns många olika intressemärken. En del jobbar avdelningen med under en termin och andra under flera terminer. Ju äldre scouten är desto mer kan scouten påverka vilket eller vilka märken som ni jobbar med.

Sy fast märkena på din skjorta eller lägerbålsfilt

De märken du får genom ditt deltagande i olika scoutaktiviteter syr du med fördel fast på din scoutskjorta eller lägerbålsfilt. Om du vill ha dem på din skjorta kan du titta på denna sida så får du veta var du ska placera dem.