Aktiviteter

På våra avdelningsmöten gör vi olika aktiviteter tillsammans. Aktiviteterna följer scoutmetoden som är unikt för scouting.

Längre ner på sidan hittar ni aktuella terminsplaneringar för respektive avdelning.

Våra kårmöten

På våra avdelningsmöten i kåren är vi för det mesta ut. Aktiviteterna är oftast inriktade mot friluftsliv, vi lär oss att göra upp eld, laga mat, använda kniv, yxa och såg, paddla kanot med mera. Vi lär oss om naturen och miljön, växter och djur, lösa problem och hur vi hjälps åt att för att skapa en bättre framtid. Vi jobbar utefter scoutmetoden, läs mer om den lite längre ner.

Återkommande aktiviteter i Vika scoutkår

• Höstfejden – En patrulltävling med 10 utmaningar/uppgifter som ska lösas. Första söndagen i oktober, vartannat år är det vi som är arrangörer.
  • Julbasar – I samband med första advent håller vi en julbasar. Vi säljer fika och lotterier och har loppis för att samla in pengar till de aktiviteter vi har med scouterna under terminerna.
  • Valborg – Varje år arrangerar vi valborgsmässofirande i Vika. Vi ordnar med tipspromenad och tänder en majbrasa och har fackeltåg.
  • Läger – Varje vår brukar vi delta på ett läger, ofta åker vi till Risshyttan i maj.

Scoutmetoden

Scoutmetoden är en metod för personlig och social utveckling där vi lär genom att göra i den lilla gruppen, patrullen. Scoutmetoden består av sju olika pusselbitar. Dessa är

• Scoutlag och löfte
  • Patrullsystemet
  • Learning by doing
  • Stödjande och lyssnande ledarskap
  • Lokalt och globalt samhällsengagemang
  • Friluftsliv
  • Symboliskt ramverk

På Scouternas webbplats kan du läsa om scoutmetodens sju olika delar. »

Övernattning/läger/hajk

Att åka på övernattning, läger eller hajk med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. Från Upptäckarna försöker vi göra åtminstone en övernattning varje termin. På våren eller sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans med andra kårer.
Prata med avdelningsledarna om du vill veta vilka övernattningar och läger de planerar för sina scouter under året.

Scouternas läger i Sverige och världen

Från att du är upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempel vara en segling i Östersjön med skeppet Biscaya eller den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa. På länken nedan kan du läsa mer om scouternas läger i Sverige och världen. På instagram finns kontot @scouterna, där brukar det också berättas om olika stora scoutläger.

Scouternas äventyr och läger i Sverige och världen. »

Våra aktuella terminsplaneringar

Med reservation för förändringar