Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, scout-t-shirt eller scout-piké med märken samt scouthalsduk med sölja. När alla har likadana kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Har du en scoutskjorta som inte används längre

Har du växt ur din scoutskjorta eller av annan anledning inte har användning för den längre kan Vika scoutkår köpa den för Xkr för att kunna sälja den vidare till en annan scout som behöver. Kontakta ……

Köpa scoutdräkt

Du kan köpa scoutdräkten och andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.

Vill du veta var du ska sy fast dina märken kan du titta här eller fråga din ledare.

Innan du beställer kan du höra med kåren (styrelsen eller ledarna) om det planeras att göra en gemensam beställning snart. Det kan även finnas begagnade skjortor.

Scouthalsduken

Officiella scouthalsduken och Vika scoutkårs halsduk

Köpa scouthalsduken

Vika scoutkårs halsduk kan köpas för 50kr, då ingår även märket Vika scoutkår. Betalning sker med kontanter (helst jämna) eller med swish.

Den officiella scouthalsduken beställs från Scouternas egen shop. Och precis som vid köp av annat därifrån kan ni kolla med kåren om det är planer på att göra en gemensam beställning snart.